اخبار ویژهعلمیفناوری اطلاعات

طراح ارشد ایرانی متا اعلام کرد که در جنگ واقعیت ترکیبی، اپل را شکست داده‌ایم

طراح ارشد ایرانی متا به دلیل فنی و جالبی اشاره کرد که باعث می‌شود هدست متا تجربه‌ واقعیت ترکیبی طبیعی‌تری از هدست چند هزار دلاری اپل ارائه دهد.

لینک کوتاه : https://fanaavaripress.ir/?p=24512

فناوری پرس به نقل از زومیت؛ ورود اپل به بازار محاسبات فضایی با هدست ویژن پرو، آتش رقابت در حوزه‌ی نوظهور واقعیت افزوده و ترکیبی را شعله‌ورتر کرده است.

حالا که غول‌های تکنولوژی برای از بین بردن مرز بین واقعیت فیزیکی و دیجیتال با هم گلاویز شده‌اند، ما فرصت را غنیمت شمردیم و پای صحبت‌های محمد سیار، طراح ارشد محصول در ریلیتی لبز متا نشستیم تا درباره‌ی تفاو‌ت‌های فنی میان دستگاه‌های پرچم‌دار این حوزه به ما بگوید.

سیار که سابقه‌ای طولانی در حوزه‌ی طراحی دارد، نزدیک به دو سال است که در متا مشغول به کار است و روی پلتفرمی فعالیت می‌کند که ابزارهای لازم را برای توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا فراهم می‌آورد تا برای نسل بعدی فناوری‌های پوشیدنی متا، تجربیات جدیدی خلق کنند.

اپل ویژن پرو، پیشتاز رقابت واقعیت افزوده (VR)

از نظر این طراح ارشد، هدف اصلی یک محصول واقعیت افزوده، غرق کردن کامل کاربر در یک دنیای جایگزین و باورپذیر است. او معتقد است موفقیت یک دستگاه در این زمینه به چندین عامل کلیدی بستگی دارد: «هرچقدر رزولوشن و کیفیت رنگ تصویر بالاتر باشد، تأخیر کمتر باشد، صدای فضایی (Spatial Audio) واقعی‌تر پخش شود و شیوه‌ی تعامل کاربر با محیط ساده‌تر و شهودی‌تر (intuitive) باشد، آن دستگاه در زمینه‌ی VR موفق‌تر عمل کرده است.»

با توجه به این معیارها، سیار معتقد است که در حال حاضر، اپل ویژن پرو بهترین هدست VR موجود در بازار است. او دلایل برتری این دستگاه را این‌گونه برمی‌شمرد:

ویژن پرو به‌خاطر رزولوشن بسیار بالا، میدان دید خوب، کیفیت رنگ عالی و صدای فضایی بی‌نظیری که دارد، از تمام دستگاه‌هایی که من تست کرده‌ام، بهتر است. علاوه‌بر این، مدل تعاملی که اپل تعریف کرده، یعنی ترکیب ردیابی چشم و ردیابی دست، بسیار شهودی است. فناوری‌هایی که در تاریخ بازار را متحول کرده‌اند، آن‌هایی بوده‌اند که روش ورودی را تغییر داده‌اند؛ مانند مولتی‌تاچ در آیفون، اپل پنسل آیپد یا زبان طبیعی در ChatGPT. ویژن پرو نیز با این ترکیب نوآورانه، تجربه‌ی کاربری را یک پله ارتقا داده است.

سیار اشاره می‌کند که اگرچه شرکت سوئدی Varjo هدست‌هایی با رزولوشن بالاتر از ویژن پرو تولید می‌کند، اما این دستگاه‌ها برخلاف هدست اپل، مستقل (Standalone) نیستند و به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند برای پردازش نیاز دارند. درنتیجه، در بازار مصرف‌کننده، ویژن پرو پیشتاز است. جالب اینجاست که اپل تمایلی به استفاده از واژه‌ی «VR» برای هدست خود ندارد، اما به گفته‌ی سیار، «در مسابقه‌ی VR، ویژن پرو از همه جلوتر است.»

متا کوئست ۳، قهرمان واقعیت ترکیبی (MR)

اما وقتی بحث به واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) می‌رسد، یعنی تجربه‌ای که در آن محتوای دیجیتال با دنیای واقعی ترکیب می‌شود، ورق برمی‌گردد. از نظر این طراح ارشد، متا کوئست ۳ در این زمینه عملکرد بهتری از اپل ویژن پرو دارد.

شاید عجیب به نظر برسد که چرا کوئست ۳ با دوربین‌های ضعیف‌تر، تجربه‌ی بهتری از نمایش دنیای واقعی (Passthrough) ارائه می‌دهد. سیار دلیل فنی این موضوع را این‌گونه توضیح می‌دهد:

روشنایی نمایشگر ویژن پرو نسبت به کوئست ۳ کمتر است. به همین دلیل، اپل مجبور شده نور محیط واقعی را در تصویر Passthrough کاهش دهد تا کنتراست محتوای دیجیتال افزوده شده، بهتر دیده شود. این کار باعث می‌شود تصویر دنیای واقعی، نویزدار، مات و تاریک‌تر به نظر برسد. در مقابل، اگرچه تصویر Passthrough در کوئست ۳ رزولوشن پایین‌تری دارد، اما روشنایی آن بهتر است و کاربر می‌تواند به‌راحتی محیط اطراف و حتی متون روی کاغذ را بخواند.

یکی دیگر از برتری‌های کوئست ۳ در برخی سناریوها، وجود کنترلرهای فیزیکی است. سیار که خود سابقه‌ی کار روی اپلیکیشن طراحی سه‌بعدی Gravity Sketch را داشته، معتقد است برای کارهای خلاقانه و دقیقی که نیازمند دقت بالا هستند، ردیابی دست به‌تنهایی کافی نیست.

برای طراحی دقیق در فضای سه‌بعدی، شما به دقتی نیاز دارید که ردیابی دست آن را فراهم نمی‌کند. چرا؟ چون دست من می‌لرزد. در این حالت، کسی که دست و ساعد قوی‌تری دارد به طراح بهتری تبدیل می‌شود و این دقیقاً چیزی است که فناوری باید آن را حل کند، نه اینکه به یک محدودیت فیزیکی تبدیل شود. اینجا نقش کنترلرها پررنگ می‌شود.

او برای تشریح این نیاز، مثال جالبی می‌زند: «تصور کنید یک تیوپ خمیردندان در دست دارید و جاذبه وجود ندارد. اگر آن را فشار دهید و دست خود را در فضا حرکت دهید، یک خط معلق از خمیر در هوا شکل می‌گیرد. این هسته‌ی اصلی طراحی سه‌بعدی در اپلیکیشنی مانند Gravity Sketch است و این سطح از خلق کردن، به دقت کنترلرها نیاز دارد.»

سیار همچنین به شایعاتی مبنی‌بر احتمال سازگار شدن کنترلرهای PlayStation VR با ویژن پرو یا تولید یک وسیله‌ی جانبی شبیه به «اپل پنسل» برای این هدست در آینده اشاره کرد که می‌تواند خلاقیت و طراحی دقیق را در اکوسیستم اپل نیز ممکن سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا