توسعه حملونقل، کلید رونق کسبوکارهای کشور

فناوری پرس، همایش منطقهای پتانسیلها و بسترهای ترانزیت و هاب لجستیکی در ایران و استان زنجان با حضور جمعی از مدیران ملی و استانی، به همت اتاق بازرگانی زنجان و کمیسیون بازرگانی و لجستیک اتاق ایران، صبح امروز در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به نقش حیاتی حملونقل در تمامی حوزههای اقتصادی، اظهار داشت: تمامی صنایع بهنوعی با حوزه حملونقل در ارتباط هستند و توسعه این حوزه میتواند منجر به رونق کلیه کسبوکارها شود.
صمد یوسفیاصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان بر اهمیت توسعه زیرساختهای حملونقل و لجستیک در ارتقاء کسبوکارها تاکید کرد.
وی با اشاره به نقش حیاتی حملونقل در تمامی حوزههای اقتصادی، اظهار داشت: تمامی صنایع بهنوعی با حوزه حملونقل در ارتباط هستند و توسعه این حوزه میتواند منجر به رونق کلیه کسبوکارها شود.
وی ادامه داد: اگر امروز به تکنولوژیهای روز دنیا در حوزه حملونقل فکر نکنیم، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان همچنین با تاکید بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در بخشهای سختافزاری و نرمافزاری، افزود: جهان به سرعت در حال حرکت به سوی هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی در لجستیک است و ما نیز باید خود را با این روند جهانی هماهنگ کنیم تا از رقابت جا نمانیم.
زنجان در مسیر تبدیل به هاب لجستیکی کشور با همکاری بخش خصوصی
در این جلسه، دکتر نرگس مرادخانی، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان، با بیان اینکه بحث لجستیک برای استان زنجان اهمیت ویژهای دارد، گفت: استان زنجان در موقعیت استراتژیکی ویژهای قرار دارد و اگر دایرهای به شعاع ۳۰۰ کیلومتر از مرکز زنجان رسم کنیم، ۵۰ درصد جمعیت کشور در این محدوده قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: این موقعیت ترانزیتی میتواند به عنوان یک فرصت بزرگ برای استان و کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه به ظرفیتهای حملونقل در استان اشاره کرد و گفت: زنجان در کریدور اصلی شرق به غرب کشور چه به لحاظ ریلی و چه به لحاظ جادهای قرار دارد که این موقعیت میتواند به یک نقطه کلیدی برای ترانزیت کالا و ارتباط با کشورهای اروپایی تبدیل شود.
مرادخانی خاطرنشان کرد: توسعه حملونقل در زنجان تنها به زیرساختها محدود نمیشود، بلکه باید بخشهای مختلف اقتصادی استان نیز همراه با این توسعه رشد کنند.
معاون امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه در سال گذشته، استان زنجان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه استانی و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه ملی در بخش حملونقل داشت، گفت: در حال حاضر، هدف ما دوخطه کردن راهآهن زنجان، توسعه خدمات فرودگاهی و بهبود کیفیت زیرساختهاست.
وی ادامه داد: با این حال، مشکلات مالی دولت در این زمینه وجود دارد و در این راستا همکاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه حملونقل، امری ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه دولت آماده است منابعی مانند زمین و منابع مالی را با تسهیلگری و در کمترین زمان ممکن در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، یادآور شد: همچنین، برنامههایی مانند اوراق و برات الکترونیکی به عنوان مکانیزمهای تامین مالی برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای حملونقل پیشبینی شدهاند.
مرادخانی با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی باید در این مسیر فعال باشد و ما آمادهایم تا تسهیلات لازم برای این همکاری را فراهم کنیم چرا که هدف ما این است که زنجان به هاب لجستیکی منطقهای تبدیل شود، که برای این کار نیاز به تقویت سایر بخشها نظیر هتلسازی، گردشگری و خدمات داریم.
وی همچنین از برنامههای توسعهای استان در بخش حملونقل هوایی و ریلی خبر داد و افزود: با توجه به پروژههای در حال اجرا و برنامههای آینده، امیدواریم که زنجان به نقطهای کلیدی در شبکه ترانزیتی کشور تبدیل شود که به عنوان مثال، امسال راهآهن زنجان به شهرک صنعتی متصل خواهد شد و این میتواند تحولی بزرگ در حملونقل کالا در استان ایجاد کند.
در پایان، مرادخانی به لزوم توسعه خدمات حملونقل مسافری و باری در فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت ویژه این فرودگاه، مذاکراتی با بخش خصوصی انجام شده تا خدمات هوایی استان افزایش یابد و نقش زنجان در حمل و نقل هوایی نیز تقویت شود.
زنجان میتواند به هاب لجستیکی شمالغرب کشور تبدیل شود / لجستیک، حلقه پنهان اقتصاد ایران
در ادامه این نشست، امید حسین ابیانه نظری، مدیرعامل و نایبرئیس هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، با تشریح پیشینه و نقش راهبردی این شرکت در اقتصاد کشور گفت: شرکت انبارهای عمومی با بیش از ۶۳ سال سابقه فعالیت، امروز در ۸۸ نقطه کشور فعال است و توان نگهداری بیش از ۱۰ میلیون تن کالا را دارد.
وی با اشاره به سهم بالای لجستیک در اقتصاد کشورهای همسایه و نرسیدن لجستیک ایران به جایگاه واقعی خود افزود: در کشورهایی مانند ترکیه تا ۲۱درصد از GDP از طریق خدمات لجستیکی تأمین میشود، اما در ایران این عدد کمتر از ۸ درصد است؛ این یعنی هنوز ظرفیت عظیمی در این بخش نهفته است که باید با سرمایهگذاری بخش خصوصی و تسهیلگری دولت آزاد شود.
ابیانه، لجستیک را فراتر از حملونقل دانست و تصریح کرد: حملونقل تنها بخشی از زنجیره بزرگ لجستیک است چرا که نگهداری، بستهبندی، رهگیری، انبارداری و اتصال به کریدورهای منطقهای، بخشهایی هستند که در ایران کمتر به آنها توجه شده، در حالی که میتوانند منشأ ارزش افزوده قابلتوجهی باشند.
وی با اشاره به پتانسیل استان زنجان برای ایفای نقش منطقهای در حوزه لجستیک از آمادگی شرکت انبارهای عمومی برای سرمایهگذاری در ایجاد پارک لجستیک در این استان خبر داد و گفت: ما با نگاه مشارکتی به استان زنجان آمدهایم. زمین مناسب، همراهی مسئولان و توان بخش خصوصی میتواند زنجان را به هاب لجستیکی شمالغرب کشور تبدیل کند.
ابیانه در ادامه با اشاره به نقش فناوریهای نوین در آینده لجستیک افزود: ما در حال حرکت بهسوی لجستیک هوشمند هستیم؛ استفاده از فناوریهایی همچون هوش مصنوعی میتواند ظرفیتهای این بخش را چند برابر کند و سرعت و دقت خدمات را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی، با تأکید بر اینکه لجستیک دیگر تنها یک بحث اقتصادی نیست، بلکه موضوعی تمدنی و راهبردی است، بیان کرد: با توسعه زیرساختهای لجستیکی، علاوه بر رونق اقتصادی، میتوان امنیت ملی را نیز تقویت کرد. کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب زمانی معنا پیدا میکنند که حلقههای لجستیکی آنها تکمیل شود.
وی در پایان یادآورشد: شرکت انبارهای عمومی آماده است در کنار گمرک، بخش خصوصی و سایر نهادها، در توسعه متوازن، هوشمند و راهبردی لجستیک کشور ایفای نقش کند.
تحولات لجستیکی استان زنجان نیازمند همکاری بخش خصوصی و تسهیلات دولت
در ادامه این نشست، رستم افشار مشاور کمیسیون بازرگانی و لجستیک اتاق ایران و مشاور کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) با اشاره به چالشها و فرصتهای پیش روی توسعه لجستیک در استان زنجان، بهویژه در زمینه حملونقل بینالمللی، گفت: فعالان اقتصادی با آمادگی کامل آماده همکاری با دولت هستند، اما دولت باید تسهیلاتی فراهم کند که امکان همکاری سازنده بین بخش خصوصی و دولتی را فراهم آورد.
وی در ادامه با اشاره به پیچیدگیهای قوانین بینالمللی حملونقل و مسائل گمرکی، افزود: زنجان با موقعیت جغرافیایی مناسب خود میتواند نقش مهمی در ترانزیت کالاها ایفا کند، اما این امر نیازمند یکپارچگی قوانین و همکاری مستمر بین نهادهای دولتی و بخش خصوصی است.
افشار در ادامه به موضوعات مطرحشده در آخرین نشست فیاتا (فدراسیون بینالمللی حملونقل و ترانزیت) اشاره و تأکید کرد: برای ارتقای کارایی سیستمهای حملونقل، باید به دیجیتالسازی فرآیندها و بهینهسازی زنجیره تأمین توجه ویژهای شود.
وی همچنین بر ضرورت توسعه همکاریهای بینالمللی در بخش حملونقل و لجستیک، بهویژه در زمینههای حملونقل هوایی، دریایی و ریلی تأکید کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در توسعه لجستیک، بحث تسهیلات گمرکی بوده و فعالان اقتصادی میتوانند از تسهیلات ویژهای بهرهمند شوند که شرایط را برای تجارت بینالمللی تسهیل کند.
افشار در پایان یادآور شد: امیدواریم این همکاریها زمینهساز توسعه زیرساختهای لجستیکی و ترانزیتی در استان زنجان شود.