اخبار ویژهاجتماعی

معلم، محور آموزش می ماند؛شیوه آموزش تغییر پیدا می کند

محور آموزش معلم است اما روش تدریس تغییر می کند و با توجه به رشد فناوری باید مدرسه به سوی تکالیف فراشناختی و عملی حرکت کند.

لینک کوتاه : https://fanaavaripress.ir/?p=24610

فناوری پرس، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار گفت: روند پیشرفت آموزشی با رویکردی سه‌گانه پیش خواهد رفت ایجاد مدارسی ایمن، زیبا و باکیفیت که روحیه‌ای پویا را در دانش‌آموزان زنده کند یکی از رویکرد ها خواهد بود، هدف اصلی ما روشن است اطمینان از اینکه هیچ دانش‌آموزی، از حق آموزش باکیفیت محروم نماند و این هدف از طریق دو محور کلیدی، ارتقاء زیرساخت‌های آموزشی و بازنگری در رویکردهای یادگیری محقق می‌شود.

ذبیح‌الله تاراسی با تأکید بر اهمیت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی، افزود: با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ مدرسه‌ای بدون تجهیزات ضروری نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: همگام با ارتقاء فضاهای فیزیکی، بازنگری جامعی در رویکردهای یادگیری صورت گرفته شده است، امروزه نظام آموزش و پرورش صرفاً به انتقال محفوظات بسنده نمی‌کند، بلکه به سمت یادگیری فعال، مسئله‌محور و مهارت‌بنیان حرکت کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش گفت: تغییر این رویکرد، فرآیندی زمان‌بر است، اما نتایج آن ارزشمند و ماندگار خواهد بود، برای تسریع این تحول و دستیابی به نتایج مطلوب، ما به شدت بر استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی تأکید داریم، همچنین، تشکیل اجتماعات یادگیری در سطوح مختلف تحصیلی از جمله مقاطع ابتدایی و متوسطه، در دستور کار قرار گرفته است، این اجتماعات فضایی برای تبادل تجربیات، اشتراک‌گذاری خلاقیت‌ها و یافته‌های جدید میان متخصصان و معلمان فراهم می‌آورد.

تاراسی در خصوص ارتقاء سطح آموزشی عنوان کرد: در همین راستا، در استان زنجان شاهد تلاش‌هایی برای ارتقاء سطح آموزشی هستیم.

وی اظهار داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و دولتی، طرح‌هایی برای توانمندسازی معلمان‌ و استفاده بهینه از منابع موجود در حال پیاده‌سازی است.

ذبیح‌الله تاراسی گفت: مدرسه صرفاً یک چهاردیواری با چند نیمکت نیست؛ بلکه باید فضایی پویا و فراگیر برای رشد و بالندگی دانش‌آموزان فراهم آورد.

وی افزود: مدرسه، نماد هویت و پیشرفت یک شهر و کشور است، در سرتاسر دنیا مدارس به عنوان ستون‌های اصلی جامعه شناخته می‌شوند و فضایی را برای شکل‌گیری شخصیت و کسب دانش برای نسل‌های آینده مهیا می‌سازند، ما مصمم هستیم تا این استانداردها را در استان زنجان نیز محقق کنیم تا تمام دانش‌آموزان از فرصت‌های آموزشی برابر و کیفی برخوردار شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان 985 نفر جذب نیرو خواهیم داشت، گفت: محور آموزش معلم است اما روش تدریس تغییر می کند و با توجه به رشد فناوری باید مدرسه به سوی تکالیف فراشناختی و عملی حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه بازماندگان از تحصیل پیدا می کنیم و دلیل و بررسی می کنیم، اظهار داشت: ۹۰۹ دانش آموز در مقطع ابتدایی شناسایی شده است.

تاراسی با اشاره به آمار دقیق بازماندگان از تحصیل افزود: ۲۸۵نفر خارج از کشور هستن و آموزش ناپذیر هستند ، ۱۸۷کودکان استثنایی آموزش ناپذیر، ۲دانش آموز مدارس دینی تحصیل می کنند،۹۰دانش آموز به دلیل جسم ریز و عدم تمایل والدین ثبت نام نشده اند.

وی با اشاره به مدارس مختلط روستایی اظهار داشت: مختلط بودن مدارس روستایی بدلیل عدم امکانات و کم بودن دانش آموز می باشد و باید به نکته مهم توجه داشت که ما همه نقاط دور و کم جمعیت را تحت آموزش قرار می دهیم.

تاراسی در پایان افزود: ۴۰ مدرسه عشایری در استان زنجان فعال است که۵۱۱ دانش آموز تحت تحصیل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا